Pozycjonowanie stron internetowych pod kątem wyszukiwarek (SEO – Search Engine Optimization) to szereg działań mających na celu poprawę widoczności witryny na stronach wyników wyszukiwania (SERP). Pod uwagę brana jest głównie wyszukiwarka Google, która w Polsce jest używana przez ok. 97% internautów. Pozycjonowanie, zwane również optymalizacją SEO, to narzędzie marketingu internetowego wykorzystujące rozmaite strategie, aby spełnić stale zmieniające się potrzeby użytkowników i wymagania algorytmów. Cały proces opiera się w dużej mierze na słowach kluczowych wpisywanych w wyszukiwarce. Google dba o to, aby wyświetlone w odpowiedzi strony zawierały informacje, które mogą być jak najbardziej pomocne dla użytkownika – najwyżej w pozycjach SERP znajdują się więc najlepiej zoptymalizowane, a tym samym najczęściej klikane strony.
Czym jest SEO?
Spis treści
Pozycjonowanie stron krok po kroku
1. Audyt SEO
Pierwszym krokiem w pozycjonowaniu strony jest jej audyt pod kątem technicznym. Należy sprawdzić jej historię, poprawność składników kodu oraz szybkość ładowania i działania witryny. Duże znaczenie ma również jej zawartość, czyli treść. Teksty powinny mieć odpowiednią kompozycję, długość, wartość merytoryczną oraz nasycenie słowami kluczowymi. Analizuje się też elementy graficzne pod kątem wielkości i obecności opisów alternatywnych. Oprócz tego weryfikuje się przekierowania, błędy 404, metadane, profil linków i wiele innych istotnych czynników rankingowych, które mają wpływ na ocenę robotów Google, jak i użytkowników.
2. Opracowanie indywidualnej strategii
W celu stworzenia planu działania warto na początku zapoznać się z konkurencyjnymi witrynami. Na podstawie analizy ich działań, istniejących na stronie treści i zakresu tematycznego można wówczas dobrać słowa kluczowe i ich optymalną liczbę adekwatną do podstron. Wybór powinien być dokonany również na podstawie ich częstotliwości wyszukiwań, klikalności, konkurencyjności czy sezonowości. Dodatkowo we wskazówkach optymalizacyjnych zawiera się elementy wewnętrzne wymagające ulepszenia, dostosowanie strony pod urządzenia mobilne czy sprawdzenie linków prowadzących do strony.
3. Optymalizacja SEO: działania on-site
Głównym etapem właściwego pozycjonowania strony są działania on-page, czyli te odbywające się stricte w witrynie. Należą do nich:
optymalizowanie kodu strony,
zwiększenie szybkości wczytywania się strony i podstron,
poprawa responsywności strony,
dostosowanie witryny pod doświadczenia użytkownika (UX),
wdrożenie lub ulepszenie metadanych (title, description) oraz znaczników alt,
wprowadzenie do tekstów hierarchii nagłówków H1-H3,
stworzenie unikalnych i wartościowych treści z odpowiednim nasyceniem słów kluczowych,
sprawdzenie poprawności i ewentualna zmiana adresów URL,
weryfikacja rozmiaru strony i znajdujących się na niej multimediów,
ocena istotnych dla Google czynników Core Web Vitals.
usunięcie pustych stron, czyli błędów 404,
4. Optymalizacja SEO: działania off-site
Część procesu optymalizacji należy poświęcić na działania odbywające się poza witryną. Dotyczą one przede wszystkim promowania jej w Internecie, jak i innych kanałach marketingowych. Ten etap składa się z dwóch głównych elementów: link buildingu oraz social media marketingu.
Linkowanie SEO
Dobrze zbudowania sieć linków wewnętrznych na stronie, stosowanie linków zewnętrznych oraz rozbudowana baza linków przychodzących to kluczowe działania w ramach link buildingu. Najpopularniejszymi sposobami pozyskania wartościowych odnośników są obecnie artykuły gościnne, artykuły sponsorowane zawierające często lokowanie produktu bądź usługi oraz informacje prasowe.
Zalety pozycjonowania stron
Dzięki właściwie opracowanej strategii oraz umiejętnie przeprowadzonej optymalizacji SEO pozycjonowanie może przynieść wiele korzyści dla strony i całego biznesu. Do zalet korzystania z SEO można zaliczyć m.in.:
zwiększenie świadomości marki,
budowanie zaufania i statusu eksperta w branży,
zwiększenie ruchu, liczby konwersji i zysków,
obniżenie współczynnika odrzuceń,
większa widoczność w Google i łatwiejsze dotarcie do nowych klientów,
lepsza użyteczność i szybkość działania strony,
poprawa widoczności strony na frazy istotne pod kątem biznesowym.
Strategia pozycjonowania stron internetowych
Budowanie silnej pozycji w wynikach wyszukiwania możliwe jest tylko wówczas, gdy witryna i przeprowadzane na niej działania są zgodne z zasadami SEO. Pozycjonowanie stron internetowych ma na celu zwiększenie widoczności poszczególnych witryn w wynikach organicznych. Optymalizacje wykonuje się pod wyszukiwarki, co zwiększa prawdopodobieństwo lepszej pozycji w rankingu wyszukiwań pod konkretną frazą kluczową. Pozycjonowanie opiera się o zbiór działań dających zauważalne długofalowe efekty. Zalicza się do nich te wykonywane bezpośrednio na stronie (on-site) oraz poza nią (off-site).
W każdej kategorii mamy do czynienia z odmiennymi metodami. SEO on-site odnosi się do konkretnych prac w witrynie internetowej, które najlepiej rozpocząć już w momencie jej tworzenia – dopasowanie elementów do wymagań wyszukiwarek z wykorzystaniem dostępnych narzędzi i specjalistycznej wiedzy. Na dobrą widoczność strony wpływa szereg elementów, takich jak publikowane na niej treści czy kody HTML. W działaniach off-site wyróżnić można m.in. link building polegający na zdobywaniu odsyłaczy pochodzących z różnych źródeł do danej witryny internetowej. W rezultacie tego stają się one cenne, dając szansę na znalezienie się wysoko w rankingu wyszukiwań. Nie jest to jednak możliwe bez pomocy ekspertów specjalizujących się w branży.
Tworzenie strategii działań SEO
Odpowiednia wiedza oraz doświadczenie to klucz do tworzenia odpowiednich strategii pozycjonowania. Analiza złożonych danych i eksploracja algorytmów Google może przerosnąć zwykłych użytkowników, doprowadzając do m.in. do banu czy spadku strony z wysokich pozycji wyników wyszukiwania. Samo opracowanie strategii jest natomiast procesem wieloetapowym opartym na przystosowaniu podejmowanych działań do celów, które wyznaczyła sobie firma, której własnością jest pozycjonowana witryna.
Niezbędna jest w nim precyzyjna analiza konkurencji oraz branży, w jakiej działa przedsiębiorstwo. Pozwala to na stworzenie listy słów kluczowych, które najlepiej dopasowane są do zapytań użytkowników należących do grupy docelowej. W ramach strategii tworzony jest również plan związany z link buildingiem oraz contentem przygotowywanym zarówno na potrzeby serwisu, jak i zewnętrznych witryn. Eksperci odpowiadający za odpowiednie opracowanie planu działań przygotowują również odpowiedni sposób kontroli efektów dzięki właściwie dobranym raportom.
Audyt SEO
Każda osoba prowadząca swoją stronę internetową stara się, aby jej widoczność w wynikach wyszukiwania była jak najlepsza. Odpowiada za to właściwe pozycjonowanie, czyli działania wykonywane w oparciu o standardy wyszukiwarki – unikalna i wysokiej jakości treść, cenne odnośniki (linki), kody HTML, itd. Niemniej jednak nie każdej witrynie udaje się znaleźć na pierwszej stronie wyszukiwarki Google. Aby dowiedzieć się, jakie są tego przyczyny, należy przeprowadzić audyt konkurencji, pomagający określić, jaka strategia przyniesie optymalne efekty w branży, w której działa firma klienta. Niezbędny będzie także audyt ogólny, pomagający ustalić ewentualne błędy uniemożliwiające poprawę widoczności serwisu w wynikach organicznych.
Swoją witrynę można kompleksowo sprawdzić, wykorzystując ograniczone narzędzia dostępne w sieci, płatne o poszerzonej funkcjonalności lub też poprzez rozpoczęcie współpracy ze specjalistami w branży SEO. Audyt SEO on-site strony internetowej uwzględnia wiele aspektów jej funkcjonowania, dzięki m.in. dokładnej analizie treści. Zwraca uwagę na poprawność i trafność nagłówków, metadane, elementy graficzne, ich widoczność, długość oraz nasycenie tekstów, atrybuty alt i wiele innych składowych.
Analiza strony technicznej
Programy bądź specjalista sprawdzają także content strony www, ponieważ to właśnie z tym ma do czynienia klient tuż po jej wyświetleniu się. Zawartość musi być przejrzysta, odpowiednio czytelna i na tyle interesująca, aby być w stanie zachęcić do wejścia i pozostania na niej. Podczas kontroli czynników on-site można dowiedzieć się, nad którymi elementami należy popracować, jakie zmienić oraz co nowego wprowadzić. Audyt SEO off-site jest równie ważny, ponieważ zwraca uwagę na kwestie związane z elementami poza stroną klienta, bezpośrednio wpływającymi na pozycjonowanie, takimi jak m.in. link building.
Analiza techniczna strony serwisu, uwzględnia poprawność kodów HTML, dane strukturalne, indeksacje czy szybkość wczytywania się witryny. Dzięki temu można ustalić powód konkretnych problemów mogących przeszkadzać internautom w pozostaniu na niej. Warto również wspomnieć, że audyt obejmuje informacje odnoszące się do ilości i różnorodności bezpośrednich odnośników do domeny, czyli link building. Nieodpowiednie działania w tym zakresie mogą powodować znaczny spadek pozycji w wynikach wyszukiwania, zmniejszając autorytet firmy.
Optymalizacja SEO
SEO, inaczej nazywane pozycjonowaniem lub optymalizacją stron internetowych, to proces dostosowania witryny pod kątem oczekiwań użytkowników i algorytmów wyszukiwarki Google. Jego celem jest podniesienie pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania (SERP), co przyczyni się do wzrostu jej widoczności, a tym samym większego zainteresowania odbiorców i poprawy konwersji. Obejmuje szereg działań dotyczących zarówno ulepszeń na stronie (SEO on-site), jak i poza nią (SEO off-site). Kluczową rolę w optymalizacji odgrywają słowa kluczowe, czyli zapytania użytkowników wpisywane w wyszukiwarce. Na ich podstawie dostosowuje się strategię SEO. Warto zaznaczyć, że skuteczne pozycjonowanie stron wymaga czasu i jest to proces długofalowy – oczekiwane efekty pojawiają się najczęściej po kilku tygodniach, a nawet miesiącach, w zależności od branży.
Jakie są etapy pozycjonowania stron?
Rozpoczęcie optymalizacji SEO powinno się wiązać z dobraniem indywidualnej strategii oraz dalszym przestrzeganiem każdego z jej etapów. Warto dogłębnie przyjrzeć się każdemu obszarowi strony i dopracować detale – konkurencja w tym czasie robi to samo. Od dobrze skonfigurowanej witryny zależy klikalność artykułów na blogu, sprzedaż produktów w sklepie czy liczba klientów korzystających z usług. Przyjrzymy się poszczególnym krokom niezbędnym do wykonania podczas pozycjonowania stron.
1. Audyt SEO
Przed podjęciem się wprowadzania modyfikacji na stronie warto sprawdzić, które jej elementy wymagają poprawy. W tym celu na początku ścieżki optymalizacyjnej wykonuje się audyt SEO mający na celu kompleksową analizę jej stanu. Lista aspektów witryny koniecznych do zweryfikowania jest długa, dlatego warto sporządzić plan w formie checklisty i krok po kroku go realizować. Znajdzie się na niej m.in. sprawdzenie poprawności adresów URL, kodu HTML, metatagów, badanie struktury i nawigacji na stronie czy szybkości jej wczytywania. Dla ułatwienia dostępne są też różne, darmowe i płatne, narzędzia wykonujące audyt online i prezentujące gotowy raport.
2. Analiza konkurencji w branży
Konkurencję trzeba poznać, żeby ją pokonać, dlatego przydatne jest monitorowanie działań witryn działających w tej samej branży, analiza ich strategii i wgląd w słowa kluczowe, których używają. Na tej podstawie łatwiej będzie stworzyć finalny profil potencjalnego klienta dla danego zakresu działalności i dostosowaniu strony pod jego potrzeby i preferencje. Regularnie śledząc poczynania innych firm można również zauważyć korzystne dla działań tendencje, a także wychwycić błędy, których należy unikać.
3. Stworzenie strategii SEO
Na podstawie raportu z audytu oraz zaleceń pozycjonera odnośnie funkcjonowania i użyteczności witryny można stworzyć strategię optymalizacyjną. Obejmuje ona zakres działań niezbędnych do wdrożenia w celu uzyskania wyższych pozycji w wyszukiwarce. Powinna różnicować planowe czynności pod kątem ich znaczenia w procesie pozycjonowania, wyznaczać priorytetowe słowa kluczowe oraz terminy poszczególnych etapów prac. Ważne jest też, aby była indywidualnie dopasowana. Jednakowe podejście do wszystkich stron jest błędem, gdyż każdy biznes cechuje się odmienną specyfiką, potrzebami, budżetem czy grupą docelową.
4. Dobór słów kluczowych
Keywords, czyli słowa kluczowe, są fundamentalnym elementem optymalizacji treści na stronie. Wytypowanie niewłaściwych fraz może mieć kolosalne skutki dla witryny – przyciąganie nieodpowiednich odbiorców, spadek pozycji, a tym samym zmarnowanie budżetu. Wybór odpowiednich słów kluczowych zależy od kilku aspektów: grupy docelowej, charakteru działalności, konkurencyjności, trafności czy intencji użytkowników. Niezwykle ważny jest również ich podział. Wyróżniono kilka rodzajów fraz, ułatwiając tym samym dopasowanie odpowiedniego typu do swojej działalności:
ogólne słowa kluczowe – to najkrótsze frazy złożone z jednego lub dwóch wyrazów, które wyróżnia duża klikalność, a przy tym wyższy koszt kliknięcia (CPC), co jednak nie zawsze przekłada się na wzrost konwersji z uwagi na ich nieprecyzyjność i dużą konkurencyjność;
frazy z długiego ogona (long tail) – pozwalają na zdecydowanie większą dokładność w poszukiwaniu usług lub informacji – użytkownik wpisujący w wyszukiwarce frazę „męskie buty skórzane do garnituru” otrzyma trafniejsze rezultaty niż ten, który wyszuka jedynie hasła „buty”, frazy long tail pozwalają więc łatwiej dopasować się do intencji i potrzeb klientów;
frazy lokalne – stanowią połączenie słów kluczowych z określeniem lokalizacji – miasta, województwa czy państwa i umożliwiają skierowanie oferty do odbiorców z wybranego obszaru, najlepiej sprawdzą się dla firm skoncentrowanych na usługach o charakterze lokalnym, np. fryzjer Toruń;
frazy brandowe – są powiązane z konkretną marką i przydają się w sytuacjach, kiedy klient zna danego producenta i jest zainteresowany akurat jego produktami, sprawdzają się w przypadku dobrze znanych przedsiębiorstw z ugruntowaną pozycją na rynku.
Warto zaznaczyć, że jednorazowy dobór słów kluczowych może nie wystarczyć. Należy systematycznie monitorować pozycję fraz i reagować na wszelkie zmiany. Może się okazać, że z czasem nie będą już generować takiego ruchu, przestaną konwertować i staną się nieopłacalne. Należy wówczas ponownie przeanalizować stronę oraz zachowania użytkowników i zmodyfikować część fraz
5. Rozbudowa i optymalizacja treści
Content is king jest nadrzędną zasadą wszystkich copywriterów i pozycjonerów. Content, czyli treści, to najważniejszy składnik każdej strony. Aby zadbać o jakość tworzonych tekstów na potrzeby stron internetowych Google stworzył wytyczne, według których powinny powstawać. Docenia w szczególności rozbudowane, merytoryczne i poradnikowe artykuły. Zabronione są też wszelkie duplikaty, czyli kopie z innych serwisów – wszystkie tworzone treści muszą być unikalne. Niedozwolona jest również kanibalizacja treści, czyli używanie tej samej zawartości na kilku podstronach lub optymalizowanie ich pod kątem jednakowej frazy. Standardową długością zalecaną dla tekstów blogowych jest zakres od 3000 do 5000 znaków ze spacjami. Duże znaczenie ma także ich konstrukcja i formatowanie. Powinny składać się z nagłówków H1-H3, zawierać listy wypunktowane, wyliczenia i czytelną formę – tzw. ściany tekstu skutecznie odstraszają czytelników. Polecaną praktyką jest także dodanie przynajmniej jednego elementu graficznego uzupełnionego atrybutem alt. Długość przebywania na stronie świadczy o zainteresowaniu internautów treściami na witrynie
6. SEO on-site
Na podstawie wcześniej wykonanego audytu i ustalonej strategii należy przeprowadzić optymalizację techniczną SEO na stronie. Uważa się, że Google bierze pod uwagę ok. 200 czynników rankingowych podczas ustalania pozycji stron w wynikach wyszukiwania. Należy więc wdrożyć kompleksowe ulepszenia, aby jak najlepiej dostosować stronę do kryteriów. W ich zakres wchodzą takie komponenty, jak:
certyfikat SSL – to protokół sieciowy zapewniający szyfrowanie danych, a tym samym bezpieczeństwo danych użytkowników podczas korzystania ze strony;
metadane – duże znaczenie dla zrozumienia witryny przez algorytmy Google mają znaczniki meta: title, czyli tytuł strony z głównymi frazami oraz description zawierający krótki opis zawartości strony;
breadcrumbs, czyli menu okruszkowego – tak nazywany jest element nawigacji wskazujący pozycję użytkownika w witrynie i jest szczególnie przydatny podczas przemieszczania się między kategoriami lub podstronami w sklepach internetowych czy na blogach;
szybkość ładowania strony – ma duże znaczenie dla podtrzymania zainteresowania potencjalnego klienta, optymalny czas wczytywania nie powinien być dłuższy niż 3 sekundy, a jeśli użytkownik będzie czekał za długo, zniechęci się i zrezygnuje z jej odwiedzenia; oprócz tego znaczenie ma też prędkość ładowania się elementów w witrynie, którą mogą spowolnić np. zbyt duże grafiki, warto więc sprawdzić parametry PageSpeed;
mapa witryny i pliki robots.txt – to funkcjonalności pomagające algorytmom łatwiej indeksować strony, a wgranie mapy w Google Search Console może przyspieszyć ten proces;
struktura i nawigacja na stronie – zarówno roboty Google, jak i użytkownicy lubią uporządkowany wygląd i intuicyjne poruszanie się po stronie, dlatego warto zadbać o tagowanie oraz kategoryzację jej elementów;
optymalizacja adresów URL – adresy URL powinny być przyjazne algorytmom i internautom, czyli po prostu czytelne, łatwe do zapamiętania i możliwie krótkie, a także nieść jasny przekaz o tematyce danej podstrony;
responsywność strony – należy zadbać o odpowiednie wyświetlanie się jej na urządzeniach mobilnych; – adresy URL powinny być przyjazne algorytmom i internautom, czyli po prostu czytelne, łatwe do zapamiętania i możliwie krótkie, a także nieść jasny przekaz o tematyce danej podstrony;
linkowanie wewnętrzne – łączy poszczególne podstrony danej witryny w jedną, powiązaną ze sobą sieć przekierowań, ułatwia poruszanie się po stronie i znajdowanie podobnych treści; odnośniki umieszczane są najczęściej w strategicznych miejscach, np. menu stopki, frazach tekstu czy przyciskach CTA.
7. SEO off-site
Optymalizacja strony dotyczy znajdujących się w niej elementów, ale również czynników poza nią, mających równie duży wpływ na ruch i wyświetlenia w SERP. Należą do nich:
link building – budowanie sieci linków zewnętrznych kierujących na daną witrynę,
wiek i historia domeny,
działania promocyjne i obecność w social media,
geolokalizacja i personalizacja wyników.
Są to aspekty, które są w pewnym zakresie poza naszą kontrolą. Warto więc działać tam, gdzie to możliwe – starać się o pozyskiwanie wartościowych linków zewnętrznych ze sprawdzonych źródeł i dbać o regularną obecność w mediach społecznościowych.
8. Monitorowanie wyników
Proces pozycjonowania stron wymaga stałej kontroli i systematycznych działań. Liczy się w nim bieżące testowanie modyfikacji, ocena efektywności i elastyczne dostosowywanie strategii, aby jak najlepiej wykorzystać potencjał witryny. Monitorowanie pozycji strony i słów kluczowych ma na celu uzyskanie jak najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania, optymalizację konwersji i dostosowanie wdrażanych zmian tak, aby zmniejszyć współczynnik odrzuceń i poprawić współczynnik zwrotu z inwestycji (ROI). Profesjonalna agencja marketingowa zapewni klientom również comiesięczne raporty z postępu prac.
Korzyści wynikające z usług SEO
Pozycjonowanie stron internetowych to skuteczne i przystępne cenowo narzędzie marketingowe umożliwiające poprawę widoczności i rozpoznawalności marki w sieci. Indywidualnie dobrana strategia SEO pozwala zyskać wyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania w Google poprzez tworzenie oryginalnych treści zawierających odpowiednie nasycenie słów kluczowych, optymalizację techniczną on-site i off-site oraz budowanie wizerunku w sieci i mediach społecznościowych. Ogromną zaletą tego rozwiązania jest trwałość efektów, możliwość zwiększenia sprzedaży i kreowanie wizerunku eksperta w oczach klientów. Inwestycja w tę usługę z pewnością zwróci się z nawiązką.
Link building
Link building to działanie polegające na pozyskiwaniu wartościowych linków z innych zaufanych źródeł. Bez linkowania niemożliwe jest odpowiednie wypozycjonowanie strony internetowej. Do głównych celów ich zdobywania należy zwiększenie widoczności witryny w domenach organicznych, a tym samym dynamizacja ilości wejść na konkretny serwis. Warto jednak pamiętać, że nie wszystkie odsyłacze będą pomagały w optymalizacji. Liczy się nie tylko ich ilość, ale przede wszystkim jakość. Najlepszym sposobem na to będzie zdanie się na doświadczenie i umiejętności profesjonalistów SEO, którzy we właściwy sposób będą budować tzw. zaplecze strony internetowej. Odnośniki mające pozytywny wpływ na pozycjonowanie powinny pochodzić ze sprawdzonych, zaufanych adresów URL, np. z blogów tematycznych, forów poradniczych, artykułów sponsorowanych czy mediów społecznościowych. Wartość linków określana jest jako Domain Rating (DR), która stanowi wykładową ich jakości. Wykazuje się ją w skali od 0 do 100.
Linki naturalne jednym ze sposobów pozyskiwania
Najlepiej, jeśli linki są naturalne, czyli udostępniane np. na swoich social mediach przez osoby uznające opublikowane na niej treści za wartościowe. Wówczas prawdopodobieństwo, że zwiększy się migracja na stronie, jest duże. Niemniej jednak serwis powinien być czytelny, przejrzysty oraz szybko wczytujący się, ponieważ w innym przypadku użytkownicy mogliby zrezygnować z przeglądania strony. Dzięki takim odnośnikom algorytmy Google uznają witrynę za godną zaufania, pozwalając jej na pojawienie się wysoko w wynikach wyszukiwania. Powinno się również unikać nienaturalnych linków umieszczanych przez programy automatyzujące – spamowanie, system wymiany linków bądź zakupionych. Jako że liczba odnośników zwiększa się, istnieje szansa, że roboty Google będą chciały promować daną stronę. Nie zmienia to jednak faktu, że to bardzo ryzykowne, ponieważ algorytmy są coraz bardziej zaawansowane, w związku z czym mogą wykryć nienaturalność ich pozyskiwania, nakładając kary czy banując stronę stosującą nieetyczne praktyki.
Pozycjonowanie e-commerce – SEO dla sklepów internetowych
Pozycjonowanie stron internetowych to skuteczne i przystępne cenowo narzędzie marketingowe umożliwiające poprawę widoczności i rozpoznawalności marki w sieci. Indywidualnie dobrana strategia SEO pozwala zyskać wyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania w Google poprzez tworzenie oryginalnych treści zawierających odpowiednie nasycenie słów kluczowych, optymalizację techniczną on-site i off-site oraz budowanie wizerunku w sieci i mediach społecznościowych. Ogromną zaletą tego rozwiązania jest trwałość efektów, możliwość zwiększenia sprzedaży i kreowanie wizerunku eksperta w oczach klientów. Inwestycja w tę usługę z pewnością zwróci się z nawiązką.
Na czym polega pozycjonowanie sklepów internetowych?
SEO to skrót pochodzący od angielskiego sformułowania Search Engine Optimization oznaczającego optymalizację witryny pod kątem wyszukiwarki. To złożony proces, którego celem jest zwiększenie widoczności danej marki w organicznych wynikach wyszukiwania. Każda współpraca z agencją SEO rozpoczyna się od audytu strony, podczas którego jest ona analizowana przez pozycjonerów zgodnie z wytycznymi ustalonymi przez Google. Na tej podstawie znajdowane są jej mocne i słabe strony oraz ewentualne błędy, po czym ustalana jest indywidualnie dopasowana strategia. Optymalizacja obejmuje nie tylko poprawki, ale kompleksowe usprawnienia techniczne i merytoryczne.
Zwiększenie ruchu wymaga przeredagowania zastanych treści i stworzenia nowego, unikalnego contentu. Kluczowe jest dodanie oryginalnych opisów kategorii i produktów, przydatne może być również uruchomienie bloga firmowego z poradnikami i recenzjami dotyczącymi ich użytkowania. Fundamentem procesu SEO jest wybór słów kluczowych, na których będzie opierało się pozycjonowanie sklepu. Celem jest stworzenie treści, które będą odpowiadać na zapytania internautów i jednocześnie spełnią wymagania algorytmów wyszukiwarki. Szacuje się, że istnieje ok. 200 czynników rankingowych branych pod uwagę przy ewaluacji strony, dlatego pozycjonowanie sklepów internetowych powinno być przeprowadzane przez profesjonalną agencję SEO dysponującą aktualną wiedzą i wieloletnim doświadczeniem.
Platformy e-commerce dla sklepów internetowych – którą wybrać?
Do wypromowania sklepu internetowego niezbędny jest wybór odpowiedniej platformy, która ułatwi zarządzanie oraz optymalizację SEO. Ich wybór jest dość szeroki, dlatego warto zapoznać się ze specyfiką każdej z nich i dopasować funkcje oraz panel do swoich upodobań. Poniżej przedstawimy najpopularniejsze z nich.
Pozycjonowanie sklepów w Prestashop
Prestashop należy do darmowych platform typu Open Source, co oznacza, że umożliwia dostęp do kodu HTML strony. Szacuje się, że jego udział na rynku e-commerce w naszym kraju wynosi 24%. Wyróżnia go intuicyjny interfejs administratora, różnorodność modułów i dobre dostosowanie pod kątem SEO. Posiada takie funkcje, jak ustawienie przyjaznych adresów URL, wprowadzenie własnych meta tagów i meta opisów dla każdej z podstron czy dodanie mapy strony.
Jego właściwe działanie jest jednak uwarunkowane zainstalowaniem wielu wtyczek, a ograniczone możliwości wprowadzania modyfikacji przez panel wymuszają konieczność znajomości PHP. Podstawowy poziom wiedzy i opieranie się jedynie na darmowych wtyczkach wystarczy do stworzenia poprawnie działającego sklepu, jednak zbudowanie bardziej profesjonalnego i zaawansowanego serwisu może się wiązać z zakupem płatnych rozwiązań i zatrudnieniem specjalisty od PHP.
Pozycjonowanie sklepów w WooCommerce
Na oprogramowanie WooCommerce najczęściej decydują się małe i średnie firmy. W rzeczywistości jest to wtyczka WordPress umożliwiająca prowadzenie sklepu. Oferuje wiele gotowych szablonów oraz darmowych i płatnych rozszerzeń, dzięki czemu można dopasować ją do swoich potrzeb. Oprócz tego dostępne są również narzędzia ułatwiające optymalizację pod kątem SEO – Yoast SEO lub All in One SEO Pack. Pozwalają one na ustawienie title, description i własnego adresu URL, a także dają wskazówki odnośnie jakości wprowadzanego tekstu. W panelu jest możliwy również dostęp do plików znajdujących się na serwerze.
Oprócz tego dostępnych jest wiele wtyczek znacznie ułatwiających i poszerzających działania pozycjonerskie, takie jak implementacja breadcrumbs czy danych uporządkowanych. WooCommerce umożliwia również dodanie krótkich i długich opisów oraz dodatkowych informacji o produkcie. Z łatwością można też połączyć go z Google Analytics oraz Google Search Console. Duże znaczenie dla pozycjonowania ma szybkość wczytywania strony, co może być problematyczne w WordPress. Zbyt duża liczba zainstalowanych wtyczek często obniża prędkość jej działania, więc warto wybierać je z rozwagą i dbać o regularne aktualizacje.
Pozycjonowanie sklepów w Magento
Magento jest jednym z najpopularniejszych silników sklepowych na świecie. To rozbudowany system oparty na otwartym oprogramowaniu. Jego wydajność i skalowalność sprawia, że wybierają go głównie średnie i duże przedsiębiorstwa – korzysta z niego m.in. Nike, Coca-Cola czy Castorama. Wyróżnia go wysoki poziom bezpieczeństwa, szeroki wybór dodatkowych funkcji oraz duża społeczność w Internecie. W zakresie zadań pozycjonerskich dostępne są takie działania, jak optymalizacja indeksowania, tworzenie responsywnych projektów sklepu czy dodanie rich snippets.
Platforma Magento występuje w trzech wersjach: Open Source, Commerce i Cloud. Słynie z wielofunkcyjności i intuicyjności. Jako narzędzie SEO pozwala m.in. na generowanie sitemap, grupowanie metadanych, monitorowanie sprzedaży, generowanie raportów systemowych o błędach, automatyczne generowanie popularnych wyszukiwań czy wysyłanie informacji o produktach do Google Merchant Center. Warto jednak zaznaczyć, że Magento przez swoją kompleksowość wymaga wydajnego serwera oraz dużych nakładów pracy i czasu do jego konfiguracji.
Pozycjonowanie sklepów w Shoplo
CMS Shoplo to polska platforma e-commerce, która oferuje rozwiązania ułatwiające zarządzanie sprzedażą. Wśród jej możliwości warto wymienić integrację z programami księgowymi i hurtowniami, analizę popularności produktów, dostępność wszystkich systemów płatności, możliwość generowania faktur czy edytowania statusów zamówień. Dodatkowo udostępnia wiele rozszerzeń, takich jak możliwość rozmowy z klientem przez live chat, sprzedaż kart podarunkowych, dodawanie postów z Instagrama i tworzenie zestawów produktów.
Shoplo stanowi doskonałe rozwiązanie dla osób dopiero rozpoczynających swoją działalność. Otwarcie sklepu zajmuje tylko kilka godzin, a w zależności od umiejętności można wybrać szablon spośród wielu gotowych opcji, edytować go lub stworzyć własny. Posiada również narzędzie do edycji wyglądu serwisu oraz intuicyjny panel administracyjny. Działania, które można wykonać w nim pod kątem pozycjonowania, to m.in. pełna edycja kodu źródłowego i meta danych witryny, automatyczne generowanie pliku robots.txt oraz sitemap.xml czy instalacja wtyczki SEO.
Pozycjonowanie sklepów w Shoper
Shoper to oprogramowanie sklepów internetowych działające w systemie SaaS, które istnieje na rynku od 2005 roku. Dostarcza wiele rozwiązań umożliwiających bezproblemowe zarządzanie sklepem, np. integrację z szybkimi płatnościami, serwisami sprzedażowymi, narzędziami analitycznymi czy porównywarkami cen. Pozycjonowanie sklepu w Shoper obejmuje optymalizację title, description, nazw produktów, kategorii i adresów URL, tworzenie plików robots.txt i sitemap czy budowanie profilu linków. Nie można zapomnieć również o dodawaniu wysokiej jakości zdjęć z oznaczonym atrybutem alt.
Klienci Shoper otrzymują również 14 dni darmowego testowania platformy oraz bezpłatną pomoc techniczną. Po tym czasie do wyboru dostępne są 4 pakiety. Do zalet tego systemu należą konkurencyjne koszty abonamentów, hosting w cenie wraz z codziennym back-upem danych, prosta obsługa i integracja z firmami kurierskimi, natomiast wśród wad można wymienić zamknięty kod źródłowy, wysokie dopłaty za dodatkowe moduły i uproszczony panel administracyjny w porównaniu z innymi platformami.
Pozycjonowanie sklepów w Sote
Sote to oprogramowanie dla sklepów dostępne w modelu SaaS, co oznacza, że dostęp do niego wymaga regularnych opłat. Do rozpoczęcia działań niezbędne jest wykupienie hostingu i domeny, a użytkownik może korzystać z rozbudowanego panelu umożliwiającego prowadzenie sklepu. Sote oferuje 3 warianty pakietów: Standard, PRO i VIP, które różnią się głównie liczbą modułów i produktów.
Cechy, za które właściciele sklepów cenią Sote, to m.in. pomoc techniczna w języku polskim, możliwość prowadzenia sprzedaży międzynarodowej i rozszerzania funkcjonalności sklepu poprzez dodatkowe wtyczki czy dostępność narzędzi wspierających obsługę prosprzedażową. Nie można w nim jednak ustawiać znaczników H1 dla nazw produktów, posiada niski poziom automatyzacji obsługi i mało czytelny według użytkowników panel.
Pozycjonowanie sklepów w IdoSell / IAI Shop
IdoSell to platforma sprzedażowa dla sklepów internetowych w systemie SaaS autorstwa szczecińskiej firmy IAI. Udostępnia on wiele możliwości, które ułatwią prowadzenie biznesu online, takich jak zarządzanie gospodarką magazynową, integracje z przewoźnikami i porównywarkami cen, zabezpieczenia infrastruktury serwerowej czy bieżące aktualizacje pod kątem wymagań wyszukiwarek.
Ta platforma posiada szeroką ofertę zawierającą aż 9 planów abonamentowych, dlatego może być dostosowana zarówno do potrzeb małych, jak i dużych firm. Pozwala to jednocześnie na ekspansję sklepu i jego stopniową rozbudowę. Proponowane są również liczne szablony z możliwością edycji oraz prosta obsługa aspektów logistycznych. Oprogramowanie jest jednak uważane za dość drogie i trudne w konfiguracji. Uwagę zwraca duża liczba różnego rodzaju dopłat i kosztowne usługi serwisowe, a samodzielne założenie sklepu jest niemal niewykonalne.
Zalety korzystania z usługi pozycjonowania sklepu w agencji SEO
Pozycjonowanie e-commerce niesie ze sobą konieczność wdrożenia wielu modyfikacji, co wymaga umiejętności i wiedzy z zakresu SEO. Ponadto niezbędne jest też stałe monitorowanie pozycji, analizowanie wszelkich wahań, wyciąganie wniosków z uzyskanych wyników i szybkie reagowanie na zmiany. Elastyczność i systematyczność działań to klucz do sukcesu. Ponadto uzyskanie oczekiwanych rezultatów jest możliwe dzięki indywidualnie dopasowanej strategii – nie ma jednej uniwersalnej reguły sprawiającej, że strona znajdzie się na szczycie listy wyszukiwań. Każdy biznes cechują unikalne potrzeby i oczekiwania klientów, do których trzeba dostosować sklep.
Aby zyskać zaufanie nowych odbiorców i podtrzymać zainteresowanie tych obecnych, należy iść z duchem czasu, śledzić dynamiczne zmiany na rynku i na nie odpowiadać. Zwiększenie widoczności sklepu online w czasach rosnącej konkurencji może więc wydawać się sporym wyzwaniem. Aby mu sprostać, warto skorzystać z usług zaufanej agencji SEO mogącej pochwalić się licznymi współpracami i posługującej się najnowszymi narzędziami marketingowymi. Efektywność prac jest stale raportowana, dzięki czemu klient ma świadomość dokonywanych postępów.
Pozycjonowanie stron internetowych ma na celu osiągnięcie jak najwyższych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwań dla wybranego słowa kluczowego. Niezbędne w tym procesie są doświadczenie oraz wiedza na temat mechanizmów wyszukiwarek, aktualnych kryteriów optymalizacyjnych i narzędzi marketingowych używanych w jego przebiegu. Systematyczne działania przyczynią się do zwiększenia świadomości marki i widoczności jej oferty w sieci, a tym samym wzrostu konwersji i sprzedaży. Do fundamentalnych komponentów strategii SEO należą content marketing, link building, optymalizacja on-site i off-site, dobór odpowiednich fraz i analityka internetowa.
Dlaczego obecność na pierwszej stronie wyników wyszukiwania jest tak istotna? Bo użytkownicy najczęściej na niej kończą swój research. Z raportu przeprowadzonego przez Google wynika, że wzrok internautów skupia się na TOP3 wyników organicznych podczas poszukiwania informacji, a w przypadku decyzji zakupowych – na TOP5 i dalej. Ponadto należy wziąć pod uwagę kwestię rosnącej konkurencji wśród biznesów online. Zakładając, że większość witryn dba o działania optymalizacyjne, trzeba podjąć odpowiednie kroki, żeby wybić się ze swoją ofertą. Będąc wysoko na liście wyników, nawet przez krótki czas, można dać się poznać odbiorcom i zbudować świadomość marki. W ten sposób łatwiej ją zapamiętać i po czasie wyszukać, stając się potencjalnymi klientami.
Dlaczego w SEO ważny jest wybór słów kluczowych?
Wyszukiwarka Google jest nastawiona na intencje użytkowników. Stale wprowadzane są nowe ulepszenia i aktualizacje algorytmów w celu jak najtrafniejszego dopasowania wyników do oczekiwań odbiorców. W poszukiwaniu informacji najważniejszą rolę odgrywają słowa kluczowe. Największą skutecznością i dokładnością wyróżniają się frazy z długiego ogona, To sprecyzowane zapytania, które świadczą o wstępnym zainteresowaniu produktami czy usługami, a więc mają duży potencjał do konwersji. Niezwykle przydatne są również frazy lokalne. Wybierają je najczęściej firmy świadczące usługi jedynie na obszarze danego miasta lub województwa, co pozwala trafić w określoną grupę docelową. Dobór słów kluczowych jest częścią procesu SEO, który rozpoczyna się od audytu weryfikującego aktualny stan witryny. Warto oddać swoją stronę w ręce profesjonalistów, którzy dobrze znają tajniki marketingu internetowego.
Wordpress jest jedną z platform umożliwiających stworzenie własnej strony internetowej, aplikacji lub bloga. Bezpłatność oraz duży wybór projektów graficznych zachęca właścicieli firm i osoby prywatne do posłużenia się właśnie nim. Niemniej jednak każdy, kto prowadzi swoją witrynę, chce, aby jej widoczność w wynikach organicznych była jak najlepsza. Wówczas można zwiększyć swoje zyski, a także wypromować własny biznes. Należy pamiętać, że samo założenie serwisu oraz uzupełnienie podstawowych elementów na stronie nie wystarczy, aby zapewnić dobrą widoczność. Nawet w przypadku WordPressa, który jest uznawany za wyjątkowo przyjazny SEO CMS, konieczne będzie podjęcie odpowiednich działań, na podstawie opracowanej strategii. W tym aspekcie przyda się wsparcie profesjonalistów, którzy będą w stanie w pełni wykorzystać potencjał tego systemu zarządzania treścią.
Wartościowe wtyczki ułatwiające pozycjonowanie
Wyjątkowo pomocne w prowadzeniu działań na stronie okażą się wtyczki. Dostępna jest ich spora liczba w wersjach darmowych oraz płatnych. Pozwalają one na skorzystanie z wielu funkcji ułatwiających właściwe pozycjonowanie. Dzięki nim można wprowadzić pożądane zmiany przez osoby zajmujące się optymalizacją. Mowa o tytułach, śródtytułach, meta opisach czy frazach kluczowych w tekstach. Poszczególne wtyczki takie jak m.in. SEO Yoast umożliwiają ocenę zawartości publikowanych treści, uwzględniając czytelność, a także aspekty techniczne – Autoptimize. Warto jednak pamiętać, że to dopiero początek działań, jakie należy podjąć, w celu zwiększenia widoczności swojego serwisu w wynikach wyszukiwania. Najlepszym rozwiązaniem jest pomoc profesjonalnych pozycjonerów, którzy to na bazie analizy są w stanie odpowiednio szybko i adekwatnie reagować na pojawiające się zmiany. Dzięki temu ma się duże szanse zwiększenia zainteresowania swoją witryną internetową, a tym samym pozyskiwania nowych klientów.
Od czego zależy pozycjonowanie WordPress?
Na właściwe pozycjonowanie strony wpływa wiele aspektów, które trzeba uwzględnić w całym procesie. Mowa, chociażby o działaniach na stronie i poza nią, czyli tych niewidocznych przez zwykłego użytkownika. Niezbędne okazuje się pozyskiwanie wartościowych linków (linkbuilding), linkowanie wewnętrzne, jakie można wykonywać na etapie pisania tekstów przy pomocy wtyczki WPA SEO Auto Linker. Konieczna jest też odpowiednia architektura strony internetowej, kody HTML, prędkość jej wczytywania i wiele innych. Pozycjonowanie WordPress składa się z kilku etapów. Na każdym z nich wszystko powinno zostać wykonane prawidłowo, ponieważ najmniejszy błąd może znacząco wpłynąć na wcześniej pozyskane efekty. Słowa kluczowe muszą być popularne oraz bezpośrednio związane z tematyką serwisu. Pozyskiwane linki powinny pochodzić z tekstów blogowych, forów, artykułów związanych tematycznie z działalnością strony internetowej. Dopiero wówczas algorytmy Google mogą uznać serwis za godny zaufania. Niemniej jednak łatwo stracić taką pozycję, dlatego warto podjąć współpracę z fachowcami SEO, wiedzącymi, jak radzić sobie z poszczególnymi problemami.
Sposobów na optymalizację strony internetowej oraz zwiększenie na niej ruchu organicznego jest stosunkowo dużo. Niemniej jednak nie wszystkie sprawdzą się w każdym przypadku. Najlepszym sposobem okazuje się skorzystanie z usług specjalistów działających w branży SEO, którzy dzięki doświadczeniu, umiejętnościom oraz znajomości rynku wiedzą, jakie działania przyniosą najlepsze efekty. Dopasowują strategię do każdego klienta, w związku z czym pracują według indywidualnych wytycznych dotyczących serwisu.
Pozycjonowanie long tail należy do działań pozwalających na uzyskanie dobrego indeksowanie się witryny, dzięki wykorzystaniu precyzyjnych fraz. Jak sama nazwa wskazuje strategia ta dotyczy kilku słów (co najmniej 3) i określa się ją również mianem „długiego ogona”. Ich dobór jest niezwykle istotny, ponieważ od niego zależy czy wartościowi użytkownicy trafią na stronę. Strategię pozycjonowania long tail rozpoczyna się od wykorzystania narzędzi analitycznych i dopasowanie fraz do konkretnej witryny internetowej. Tego typu słowa kluczowe są mniej konkurencyjne, w związku z czym o wiele łatwiej je wypozycjonować niż te krótsze i popularniejsze.
Są one ściśle związane z konkretnymi cechami produktów lub usług często wyszukiwanych przez użytkowników. Przykładem są np. „buty damskie czerwone 39” lub „kosmetyczka zabiegi na twarz Warszawa”. Frazy są precyzyjne i generują mniejszy ruch, lecz mimo to warto w nie inwestować. Dzięki nim internauci szukający konkretnych artykułów szybciej na nie trafią, a prawdopodobieństwo sfinalizowania, chociażby zakupów jest znacznie większe. Long tail generuje większą oraz lepszą konwersję i sprzedaż.
Pozycjonowanie w Mapach Google – możliwości biznesowe
Pozycjonowanie stron w sposób lokalny to doskonałe rozwiązanie na pozyskanie klientów na wybranym obszarze. Coraz więcej osób poszukuje usług w Internecie. Obecnie nie trzeba nawet dopisywać lokalizacji do frazy – Google sam namierza użytkownika i proponuje firmy znajdujące się najbliżej niego. Dzięki temu z łatwością można znaleźć w okolicy fryzjera, mechanika czy restaurację. Dużym ułatwieniem dla osób korzystających z Map Google są również wizytówki firm.
Zawierają najważniejsze informacje w pigułce, tzn. nazwę, adres wraz ze wskazówkami dojazdu oraz numer kontaktowy, co sprawia, że można łatwo i szybko znaleźć poszukiwaną usługę. To przydatne udogodnienie zwłaszcza w przypadku wyszukiwań na smartfonach – 59% ruchu w wyszukiwarce Google pochodzi z urządzeń mobilnych, a niemal 50% wyszukiwań lokalnych dokonanych na nich przekłada się na konwersję. Te dane świadczą o tym, że warto zadbać o dobrą widoczność swojej firmy na Mapach Google.
Co daje firmom pozycjonowanie w Mapach Google?
Obecność firmy na Mapach Google niesie ze sobą wiele korzyści. Wraz z odpowiednią optymalizacją przez agencję SEO w ramach pakietu pozycjonowania zapewni wzrost pozycji strony firmowej w wynikach wyszukiwania, a tym samym zwiększenie widoczności i zaufania wśród odbiorców. Co jeszcze można zyskać dzięki tego typu pozycjonowaniu?
Większa rozpoznawalność i świadomość marki
Szukając hydraulika czy dentysty, użytkownicy najczęściej kierują się najlepszymi opiniami i pozycjami w Google wyświetlanych propozycji. Najwyżej wyświetlane witryny zyskują największy ruch, a więc są też najbardziej cenione przez roboty wyszukiwarki. Klienci najczęściej wybierają linki z pierwszej strony wyników, a więc firmy zajmujące najlepsze pozycje mają większą rozpoznawalność.
Rekomendacje od klientów
Na Mapach Google istnieje możliwość dodania opinii o firmie przez użytkowników. Mogą oni podzielić się zarówno pozytywnymi, jak i negatywnymi uwagami na temat jej działania i usług. Wpływają one na całościową ocenę przedsiębiorstwa w Google. Istotne jest, aby dbać o dobry wizerunek i odpowiadać na wszystkie komentarze na bieżąco. Kupujący najczęściej wybierają firmy o ocenach bliskich pięciu gwiazdek, dlatego chcąc toczyć równą walkę z konkurencją, warto troszczyć się o zadowolenie klientów.
Większe szanse na konwersję
Lokalne, niewielkie biznesy często nie mają szans na skuteczną promocję swoich usług w starciu z dużymi krajowymi korporacjami. Co więcej, zakres ich działania często jest zawężony do obszaru miasta lub województwa, więc pozycjonowanie globalne nie jest konieczne. W takim przypadku większą efektywność uzyska się dzięki lokalnemu SEO. W przypadku fraz uwzględniających lokalizację konkurencja jest mniejsza i można trafić do osób potencjalnie zainteresowanych ofertą z najbliższej okolicy. Pozycjonowanie w Mapach Google doskonale sprawdzi się również dla firm w miejscowościach turystycznych, gdzie przyjezdni najczęściej korzystają z Internetu w smartfonach i wybierają miejsca znajdujące się w pobliżu
Jak umieścić swoją firmę na Mapach Google?
Aby firma widniała na Mapach Google, niezbędne jest założenie konta na Google Moja Firma i skonfigurowanie wizytówki. Zawiera ona kompletne dane teleadresowe, czyli nazwę przedsiębiorstwa, numer telefonu, e-mail oraz adres siedziby. Najlepiej uzupełnić jak najwięcej informacji, aby klient mógł dowiedzieć się wszystkiego, co najważniejsze. Warto też więc dodać kategorię opisującą charakter działalności firmy, obsługiwany obszar, godziny otwarcia, adres URL witryny, atrybuty czy zdjęcia. Dla wybranych branż dostępne są dodatkowe opcje, np. menu dla restauracji i godziny zameldowania dla hoteli. Aby wizytówka była aktywna, konieczna jest weryfikacja kodem przysłanym przez Google.
Aby uzyskać wysokie pozycje w wyszukiwaniach lokalnych, obecność firmy na Mapach Google nie wystarczy. Niezbędna jest kompleksowa optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarki obejmująca zarówno aspekty techniczne, jak i merytoryczne. Wykupując pakiet pozycjonowania w agencji marketingowej, zyskuje się profesjonalną pomoc specjalistów dysponujących wiedzą i doświadczeniem, którzy zadbają o witrynę pod każdym względem. Dodatkowo można indywidualnie dopasować ofertę tak, aby uwzględniała potrzeby i cele biznesowe firmy.
Czym jest lokalne SEO?
Internet to w dzisiejszych czasach najlepsze miejsce na reklamę. Nawyki konsumentów znacząco przekształciły się na przestrzeni kilku lat. To sprawiło, że większość z nas chętniej wybiera zakupy online. Zmianie uległ również sam sposób poszukiwania usług. Dzięki wyszukiwarce można łatwo i szybko znaleźć dowolną firmę na świecie. Użytkownicy najczęściej opierają swój wybór na propozycjach Google – witryny pojawiające się najwyżej w wynikach wyszukiwania mają większą szansę na pozyskanie potencjalnych klientów. Jak uzyskać dobrą widoczność w SERP? Odpowiedzią jest pozycjonowanie stron. Wyróżnia się kilka jego rodzajów: standardowe, głosowe, globalne czy lokalne. Temu ostatniemu warto przyjrzeć się bliżej.
Kiedy sprawdzi się pozycjonowanie lokalne?
Mimo że Internet daje nieograniczone możliwości dotarcia do konsumentów, nie każdej firmie zależy na tak dużym zasięgu. Pozycjonowanie o charakterze lokalnym pozwala zawęzić grono odbiorców i ułatwić im znalezienie danej firmy w najbliższej okolicy – może to być ulica, dzielnica, miasto czy województwo. Dopisuje się wówczas taką lokalizację do wybranych słów kluczowych i podstron. Oprócz tego Google sam wykrywa miejsce, w którym znajduje się użytkownik – usługa geolokalizacji opiera swoje działanie na adresie IP lub GPS, dzięki czemu proponowane są wówczas najbliższe firmy. Lokalne pozycjonowanie dedykowane jest przede wszystkim mniejszym biznesom, których usługi obejmują głównie obszar miasta lub regionu.
SEO, czyli optymalizacja pod kątem wyszukiwarki, przeważa nad innymi standardowymi metodami promocji lokalnej, takimi jak banery czy plakaty. Statystyki Google wskazują, że blisko 78% użytkowników korzystających z wyszukiwań lokalnych zdecyduje się na późniejszy zakup. Dzięki takiemu zawężeniu obszaru poszukiwań internetowy gigant może też zaproponować internautom bardziej precyzyjne wyniki. Istnieją branże, którym w szczególności zależy na tego typu zawężonym wyszukiwaniu. Na pozycjonowanie lokalne najczęściej decydują się warsztaty samochodowe, salony fryzjerskie, restauracje, siłownie, placówki medyczne czy kancelarie prawne. Teksty na stronie powinny być wówczas nasycone odpowiednio dopasowanymi frazami, np. fryzjer Warszawa czy najlepszy mechanik w Toruniu.
Przystosowanie pod urządzenia mobilne – fundament lokalnego SEO
Najnowsze badania wskazują, że ok. 70% wyszukiwań w Google odbywa się na smartfonach. Ten fakt dowodzi, jak ważne jest dostosowanie strony do urządzeń mobilnych. Ponadto 88% użytkowników, którzy wyszukiwali zapytania lokalne, w ciągu doby odwiedziło dany sklep czy firmę lub skontaktowało się telefonicznie. Dane dowodzą również, że 86% internautów sprawdza lokalizację firmy w Google Maps. Konsumenci w ciągu kilku ostatnich lat zmienili swoje nawyki i coraz częściej korzystają ze smartfonów w celach zakupowych. Będąc pierwszy raz w innym, nawet zagranicznym mieście, z łatwością można znaleźć najbliższą restaurację czy hotel na swoim telefonie.
Na wyszukiwanie lokalne i optymalizację wizytówki w Google Moja firma szczególną uwagę powinni więc zwrócić właściciele lokalnych biznesów i firm nastawionych na ruch turystyczny. Zarówno okoliczni, jak i przyjezdni klienci, najchętniej poszukują usług na smartfonach, korzystając z map Google. W związku z tym niezbędna jest optymalizacja znajdującej się tam wizytówki, czyli dodanie fizycznego i internetowego adresu przedsiębiorstwa, godzin otwarcia, zdjęć i numeru telefonu. Posiadanie jej niesie ze sobą wiele korzyści, takich jak zwiększenie świadomości marki czy wzrost ruchu na stronie.
Pozycjonowanie lokalne – dlaczego warto wybrać agencję SEO?
Pozycjonowanie lokalne, mimo paru dodatkowych aspektów, nie różni się w większości niczym od SEO krajowego czy globalnego. Wymaga więc doświadczenia oraz specjalistycznej i aktualnej wiedzy na temat wytycznych dotyczących prawidłowej optymalizacji stron. Osoby niedoświadczone w tej dziedzinie nie powinny ryzykować samodzielnych działań – mogę one przynieść więcej problemów niż korzyści. Najlepszą opcją jest nawiązanie współpracy z profesjonalistami, którzy stosują legalne i sprawdzone praktyki, aby zwiększyć pozycję witryny w SERP.
Należy upewnić się, że wykonuje je specjalista z odpowiednimi kompetencjami, który unika zakazanych technik karanych przez Google. Nie warto polegać na obietnicach szybkich efektów – pozycjonowanie to proces długofalowy, który wymaga systematycznych działań regularnie wdrażanych przez okres co najmniej trzech miesięcy. Rezultaty lokalnego SEO zazwyczaj pojawiają się nieco szybciej niż w przypadku pozycjonowania na cały kraj, jednak zdecydowanie nie będą widoczne po tygodniu.
Narzędzia SEO, które pomogą w pozycjonowaniu stron
SEO, czyli optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek, to niezwykle złożony proces. Obejmuje wiele działań analitycznych oraz technicznych, które dokonywane są na podstawie indywidualnie przygotowanej strategii. Pozycjonowanie stron internetowych jest uważane za jedno z najskuteczniejszych, jak i najbardziej atrakcyjnych pod kątem finansowym narzędzi marketingowych. Do przeprowadzenia tego procesu niezbędne są umiejętności i wiedza z zakresu działania wyszukiwarek internetowych, a także znajomość czynników rankingowych mających wpływ na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania.
Najlepiej skorzystać z usług agencji marketingowej, w której specjaliści SEO doskonale wiedzą, co zrobić, aby zwiększyć ruch na stronie i jej widoczność w sieci. Dodatkowo istnieje wiele narzędzi ułatwiających pracę pozycjonerom. Ich zadaniem jest kompleksowa analiza witryny i jej ocena pod kątem wymagań SEO. Ułatwiają też na różne sposoby cały proces. Warto więc sprawdzić, z których korzystają najchętniej.
1. Google Analytics
Google Analytics to niezwykle wszechstronne narzędzie, które przyda się zarówno właścicielom stron, jak i specjalistom SEO. Zapewnia cenne informacje na temat zachowań użytkowników w czasie rzeczywistym – ich lokalizacji oraz źródle, z jakiego trafili na stronę. Pomaga poznać odbiorców i dzięki temu lepiej dopasować ofertę do potrzeb grupy docelowej. Dostępne są tu również takie dane, jak średni czas spędzony na stronie, współczynnik odrzuceń czy liczba nowych i powracających użytkowników. Dzięki temu jest bardzo przydatne nie tylko do pozycjonowania, ale też do działań remarketingowych czy mierzenia efektywności kampanii Google Ads.
2. Google Search Console
To kolejna propozycja od Google ukazująca w statystykach informacje o stanie witryny oraz jej indeksacji. Na podstawie łącznej liczby kliknięć, wyświetleń i CTR tworzone są wykresy. Pozwala na dodanie mapy strony wraz ze wszystkimi podstronami, które powinny znaleźć się w wyszukiwarce. Powiadamia również o wszelkich występujących na nich błędach. Ponadto umożliwia zbadanie profilu linków witryny, dzięki czemu można się dowiedzieć, z jakich źródeł pochodzi największy ruch. Wskazuje także, na jakie frazy wyświetla się strona i które pozycje zajmuje w wyszukiwarce Google.
3. Google Keyword Planner
Z planera słów kluczowych od Google korzysta się przede wszystkim w celu analizy słów kluczowych podczas planowania kampanii reklamowej Google Ads. Jest on jednak równie przydatny w procesie pozycjonowania stron. Dzięki niemu można odkrywać frazy związane z daną firmą i sprawdzić prognozowane liczby wyszukiwań, jakie mogą przynieść. Oprócz tego ułatwia porządkowanie słów kluczowych dzięki opcji dopasowania ich do różnych kategorii związanych z daną marką.
4. Google Trends
Google Trends, jak sama nazwa wskazuje, umożliwia zapoznanie się z najpopularniejszymi tendencjami w Internecie. Aby odnieść sukces i osiągnąć wysokie pozycje w wyszukiwarce, trzeba być na bieżąco z tematami, które aktualnie interesują internautów. Google Trends grupuje najczęściej wpisywane przez nich hasła i tworzy zestawienia z uwzględnieniem państwa, regionu czy określonego czasu. Jest użyteczny zwłaszcza dla branż sezonowych. Można sprawdzić, jakie tematy zyskują popularność i dzięki temu przygotować ofertę mającą szansę zyskać szerokie grono odbiorców.
5. Google Optimize
Coraz większe znaczenie w SEO odgrywają doświadczenia użytkownika, czyli UX. Strona ma być więc nie tylko właściwie zoptymalizowana pod względem technicznym i merytorycznym, ale też atrakcyjna wizualnie i funkcjonalna. Dzięki Google Optimize można sprawdzić, która wersja witryny bardziej odpowiada odbiorcom i „lepiej się klika”. Pozwala stworzyć różne warianty strony z odmiennym rozmieszczeniem i wielkością elementów, kolorystyką, grafikami czy przyciskami CTA. Taki eksperyment wygeneruje wyniki w formie statystyk, które wskażą preferencje użytkowników i tym samym mogą pomóc w zwiększeniu konwersji.
6. Answer The Public
Dobór odpowiednich słów kluczowych to jeden z najważniejszych aspektów skutecznego procesu pozycjonowania stron. Wiedza na temat sposobu formułowania zapytań przez użytkowników korzystających z wyszukiwarki jest kluczowa do przygotowania treści spełniających ich oczekiwania. Z tego względu Answer The Public to przydatne narzędzie stanowiące inspiracje do tworzenia contentu. Można zauważyć, że słowa kluczowe nie są już pojedynczymi wyrazami, bo użytkownicy coraz częściej używają rozbudowanych formuł i pytań. Widoczny jest wzrost precyzyjności zapytań, bo wyrażenia mają z reguły co najmniej trzy słowa. Answer The Public pomaga więc w doborze fraz, a w szczególności tych z długiego ogona.
7. Semstorm
Główną funkcjonalnością Semstorm jest analiza słów kluczowych oraz badanie widoczności witryny. Statystyki dostępne w tym narzędziu ukazują wykres pokazujący pozycje TOP3, TOP10 i TOP50 z uwzględnieniem miejsc, na których znalazła się dana witryna. Możliwe jest również zestawienie wzrostów i spadków fraz na przestrzeni wybranego okresu. Oprócz tego narzędzie posiada opcję analizy konkurencji, porównania potencjału brandów oraz generator tematów ceniony przez wszystkich copywriterów.
8. Senuto
Senuto to polska aplikacja, której funkcjonalność, jak i popularność stale rośnie. Oferuje wiele praktycznych komponentów, takich jak analiza semantyczna treści, Content Plan, tabele fraz o największym potencjale, prognozowany ruch organiczny czy liczba fraz w TOP50. Daje również szerokie możliwości w zakresie badania widoczności witryny, w tym takich parametrów, jak linkowanie czy struktura tekstów. Nie mogło zabraknąć również modułu umożliwiającego monitoring słów kluczowych z funkcją integracji z Google Search Console i Google Analytics dla uzyskania pełnego zakresu danych.
9. Ahrefs
Ahrefs należy do jednych z najbardziej cenionych narzędzi SEO. Korzystają z niego tacy internetowi giganci, jak Facebook, Netflix czy Ebay. Powszechnie jest nazywany “kombajnem SEO”, bo zawiera wiele specjalistycznych modułów i czerpie najlepsze kompletne dane w branży SEO. Wyróżnia się wszechstronną i wiarygodną analizą linków oraz niezwykle rozbudowanym programem do badania słów kluczowych – Keywords Explorer. Oprócz tego równie istotnym komponentem jest Content Explorer, który pozwala zweryfikować, które treści są najlepiej przyjmowane w świecie social mediów.
10. Majestic SEO
Majestic SEO to oprogramowanie skupiające się na badaniu profilu linków. Można sprawdzić, z jakich typów stron linkuje konkurencja, jakie linki zostały pozyskane przez agencję SEO czy przeanalizować pod tym kątem wygasłą domenę, którą ma się zamiar wykorzystać. Majestic SEO umożliwia również przybliżoną wycenę link buildingu dla strony oraz liczby linków potrzebnych do wypozycjonowania konkretnej frazy. Narzędzie cechuje się również czytelnością wykresów oraz intuicyjnością w obsłudze.
11. Surfer SEO
Surfer SEO zostało stworzone głównie z myślą o analizie i planowaniu treści internetowych. To, co je wyróżnia, to możliwość sprawdzenia wspólnych elementów stron znajdujących się w TOP10 dla określonej frazy. Ułatwia też znalezienie nowych słów kluczowych oraz poprawienie obecnych w witrynie tekstów. Udzieli konkretnych wskazówek dotyczących aspektów na stronie wymagających ulepszenia. Do komponentów Surfer SEO zalicza się m.in. Content Editor, Audit czy SERP Analyzer.
12. Contadu
Contadu to nowatorska platforma bazująca na sztucznej inteligencji, której główną funkcją jest planowanie, zarządzanie i optymalizacja treści pod kątem intencji odbiorców. Z jej pomocą można stworzyć skuteczne content plany i treści lepszej jakości. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii uzyska się najtrafniejsze i najbardziej aktualne wskazówki. Ceniony zwłaszcza przez większe firmy jest moduł zarządzania projektami, który ułatwia rozdzielenie zadań między większą liczbą copywriterów. Warto wspomnieć też o innowacyjnym rozwiązaniu, jakim jest Content Intelligence. Pozwala ono dokładnie określić, jakie treści i słowa kluczowe należy użyć, aby zająć wysokie pozycje w wyszukiwarce.